رهوووف
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

المنتدى العربى الشامل

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

موضوع: ليلة الزفاف

كاتب الموضوعرسالة
حنان
مشرفه
مشرفه
حنان

البلد : موضوع: ليلة الزفاف Sa10
المزاج : موضوع: ليلة الزفاف Pi-Ca-93

موضوع: ليلة الزفاف Empty
مُساهمةموضوع: موضوع: ليلة الزفاف   موضوع: ليلة الزفاف Icon_minitimeالأحد يوليو 13, 2008 2:51 am

ليلة الزفاف
يوم الزفاف

قــالت سـارة أخيراً أصبحتُ في شقتي.. عشّي الصغير

أحساس جميل ان يكون للبنت بيت خاص اختارت فيه كل ركن وكل جزء على ذوقها الخاص تفعل فيه ما تريد وتشعر بالفعل أنها ملكةمتوّجةأخيرا انتهت الترتيبات والمشاوير والسهر والخناقات من اجل فرش هذا العش الرائعا لصغيرأخيرا انتهى ضجيج الفرحو تفحص المعازيم فيّ كأني هابطة من المريخ وكل واحدة من عواجيز الفرح تمصمص شفايفها وتقول: مش كانت بنتي أحسن؟
تعبت جداً من حمل الفستان الثقيل والحذاء الضيق.. سبحان الله.. هوّ كل أحذية العرايس بتكون ضيّقة ليه؟وأخيرا أخيراح اكون لوحديايه ده.. صوت عمربيقول: مدام عمر اجمع عندي بالخطوة السريعةمدام؟.. انا يا بيه؟
عمـر ايه يا ستي سرحانة فيايه ده كله؟.. هو علشان مفيش حد فى جمالك النهاردة يبقى خلاص؟.. لا يا هانم انا لما انده عليكي تيجي قبل ما انده مفهوم ؟.. وبعدين فين القطة علشان ادبحهالك؟سـارة انت عاوز تاكل قطط النهاردة ولا ايه؟.. لو دبحتها ح اطبخهالكفوراعمـرتطبخيها؟!!.. بنات اخر زمن يعني مش خايفة مني ؟سـارة لا مش خايفة.. أنا فرحانة جداً وانت ؟عمـر انا أسعد انسان في الدنيا.. اول مرة بنتكلم انا وانتي من غير الف محرم وعزول في بيتنا بجد البيت جميل أوي.. ذوقك طلع يجنن يا سارة لما كل حاجة اتفرشت.. واجمل ما فيه ان حبيبتي فيه.. لا لا.. مفيش كسوف خالص.. خلّصنا الحدوتة دي.. شوفي انا باقول علشان ربنا يكرمنا في حياتنا نصلي انا وانتي ركعتين نبدأ بيهم حياتنا علشان ربنا يبارك لنا كل خطوة.. ماشي ؟سـارة ماشي ياحبييبي عمـر حبيبي؟!!.. لا يا ستي قومى غيّرى هدومك واتوضى احسن كده مش مصلّيينخالصقــالتسـارةقمت ودخلت حجرة النوم.. ولا أدري عندما دخلتها لماذاارتجفت؟؟الله يسامح كلالبنات اللي رعّبونا لما اتجوزوا.. ليه يعني هيّ حرب؟.. انا مش ح افكر فى حاجةعلشان ما اديهاش عياط من اولهايا خبر.. ايه كل الجيبونات اللي في الفستان دي انا كنت شايلة حديد زيالمصارعين مش فستان.. لازم يعذبوا البنات فى كل شىء.. والله حرام الغلبدهغيّرت الفستان باعجوبةوارتديت عباءة جميلة مطرّزة ولم أجرؤ ان ارتدي الطقم الذى اوصتني أمي ان أرتديه العالم دي بتهرّج أكيد
وتوضئت فيحمام غرفة النوم وأزلت ماكياج الفرح وأسدلت شعري ليراه عمر لأول مرة وخرجت له لأجد هغيّر البدلة وارتدى البيجاما التي أوصانى العالم كله ان أهديها له وكأن الجوازة ستفشل لو لم تُهدي العروس عريسها بيجاما يوم الزفاف وسيُكتب الخبر فى الصفحةالاولى وجدته ينظر لي نظرة كلهااعجاب وحب واستقبلني مهللاً: انا عرفت دلوقت ليه الحجاب فُرِض.. لو كنتي بتخرجي بشعرك الجميل ده كانت حصلت مظاهرة.. يالاّ يا ستي نصلي أحسن كده مش ح ينفع خالص
وصليتُ وراء زوجى لأول مرةواحسست احساس رائع ان زوجي الامام وان الله شاهد علينا ونحن نبتهل بين يديه انيرزقنا السعادة والتوفيق.. ودعا عمر دعاء طويل وأمّنت عليه وانا أدعو من قلبي انيحقق الله كل كلمة فيه وان يكون زوجي الحبيب حبيباً طوال العمر وألاّ يفرقنا إلاّالموت والا يدخل الشيطان بيننا ابداً
وانهينا الصلاة وجلسنا واحتضن عمر يدي فى يده لأول مرة فارتجفت وظهرعليّ ارتباكي وصاحبني خوفي واسترجعت كل الحكايات المفزعة التى سمعتها من أغلبالبنات.. وواضح ان خوفي كان ظاهر.. وكأن عمر قرأ أفكارى فوجدته يحنو عليّ ويقول ايه يا سارة الرعب ده كله.. ايه يا حبيبتي هيّ حرب؟.. ما تخافيش من اي حاجة خالص وسيبك من الاوهام دي وحواديت البنات الفارغة.. لو كان الارتباط مفزع كده ما كانشالاسلام سمى الليلة دي ليلة البناء.. يعنى الزوجين بيبنوا حياتهم فى الليلة دي وكان سماها ليلة الحرب العالمية.. مش كده؟.. وياستي علشان تطمني انا عاوز اتكلم معاكي واستمتع ان انا وانتى لوحدنا لأول مرة وبعدين كل حاجة تيجي علىمهلها
أحسست بجبل أزيح من فوقصدري وشكرت تفهم عمر ورقته المتناهيةوتحدثنا طويلاً طويلاً كأني طوال عمري لم أتحدث.. وكان أعذب حديث شعرتبه فى حياتي أتكلم مع زوجي وحبيبي وفتحت له قلبي وسقط حاجز الخجل مني وأخرجت كنزالمشاعر التى كنت أخبؤها من يوم ان تشكلتُ أنثى الى اليوم وأعطيتها الى الرجل الذىارتبطت به
ووقتها عرفت عظمةالاسلام فى تحريم العلاقات المحرمة.. والا كيف تشعر الفتاة بهذا الشلال من المشاعرالفياضة البكر لو كانت ألقت مشاعرها لهذا وذاك ووصلت الى زوجها وهى مليئة بمراراتالتجارب الفاشلة؟وشيئا فشيئا سقطت الرهبة و الحواجز بيننا وتحدثت القلوب والعيون و.......... سكتت شهرزاد عن الكلام المباح

موضوع: ليلة الزفاف
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-